Boktips


Petterssonbåten

Petterssonbåten PETTERSSONBÅTAR! Petterssonbåtar! Vackra, smala, mahogny – det är vad många tänker när Petterssonbåtar kommer på tal. Säger man veteranbåtar eller gamla träbåtar tänker de flesta: Petterssonbåtar!
   Mannen som givit upphov till dessa associationer är båtkonstruktören C G Pettersson, som under femtio år ritade över ett tusen båtar och hann bli en legend redan under sin levnad.
   Skribenterna och veteranbåtälskarna Stefan Iwanowski och Anders Værnéus har lagt ner mycket tid och arbete på att kartlägga C G Petterssons liv och de båtar han skapade. De har intervjuat folk som var med, sökt i arkiv och spårat släktingar till beställare, båtbyggare och andra konstruktörer. Undan för undan har bilden av »den svenska motorbåtens fader« klarnat.
   I boken PETTERSSONBÅTEN – OM C G PETTERSSON OCH HANS BÅTAR tecknas bilden av hans liv och gärning och de båtar han skapade. Här finns historier om långfärds resor och dråpliga händelser från motorbåtens barndom, blandade med vackra nytagna bilder och charmiga originalbilder på de båtar som överlevt och i dag vårdas ömt av sina ägare. Njut av Parbleu som återställts i ett skick som för läsaren för läsaren tillbaka till 1930-talets glada dagar. Fly in i blänket från mahogny och beslagen på Vi Tre från 1906 eller läs om Erik Åkerlunds och Bruno Liljefors båtar och om ett ratat konstruktionsförslag för Torsten Kreuger.
   I denna vackert genomillustrerade bok finns också fakta om båtar som aldrig tidigare blivit publicerade samt nyfunna ritningar och dokument som får den mest pålästa kalenderbitare att rysa av välbehag.

Förord

OM CARL Benz hade vetat vad hans uppfinning skulle innebära, vad hade han då tänkt den där dagen 1876 när hans explosionsmotor skakade igång? Han hade förmodligen blivit rädd. För vad har inte den där lilla en och en halv-hästaren inneburit för världen. Allt har krympt. Fred har vänts till krig. Människan har äntligen lyckats göra fåglarna sällskap i luftrummet. Och vårt grannland Norge har blivit en av världens rikaste nationer.
   Herr Benz hade säkerligen ingen aning om all den uppmärksamhet hans motor skulle få. Vad han definitivt inte kunde veta var att det samma år som hans bensin- och luftblandning för första gången exploderade i cylindern, föddes en liten grabb på en gård i ett helt annat land, i en helt annan miljö, och han skulle snart bli en stor beundrare och ivrig förfäktare av den store Benz uppfinning. Platsen där den lille pojken kom till världen var ön Tenö strax utanför det vackra svenska skärgårdssamhället Vaxholm, och han döptes av sina stolta föräldrar till Carl Gustaf:
I berättelsen om C G Pettersson och hans livsverk har vi tillåtit oss en del utvikningar. Berättelsen är nämligen, som vi ser det, inte bara en historia om en man och hans verk utan också om den tid i vilken han levde.
   Att ge en heltäckande beskrivning av mannen som »satte hela det svenska folket i sjön« visade sig vara en svår uppgift - men samtidigt lockande - eftersom C G var en synnerligen aktiv man. Han konstruerade allt som gick att konstruera: från stora salongsbåtar på trettio meter till Stockholms stads ölbåtar samt en jaktkanot till Bruno Liljefors. Han reste och dokumenterade sina resor på ett smittande humoristiskt sätt. Både som kåsör och i rollen som auktoritet och fack- man bereder han läsaren stort nöje.
   Men vi har också försökt hitta sanningen bakom alla skrönor. De som säger att C G var en törstig artist som mer eller mindre oavlönad skapade grosshandlarnas och direktörernas sommarleksaker. Så var det faktiskt inte. När vi lyckades tvätta bort skrönorna visade det sig att C G levde ett nog så anständigt liv, såväl ekonomiskt som socialt. Han bodde inte fashionabelt men väl gott. Och sätter man det myckna drickandet i perspektiv till tiden, var vare sig C G eller hans vapenbröder inte värre än folk var mest.
   Genom arkivstudier, intervjuer, besök på gamla varv och beskrivningar av bevarade Petterssonbåtar har vi gjort vad vi kunnat får att visa rikedomen i denna mångfald. Trots allt är det fortfarande möjligt att på ett vederhäftigt sätt skildra C G Petterssons liv och dokumentera hans verk. Ännu finns det människor i livet som kan berätta, och bilder finns sparade i arkiven.

IDAG

Efter att ha genomgått ett stålbad på 1960- och 70-talen är Petterssonbåten idag ett hett eftertraktat samlarföremål. Först att tas omhand var de stora salongsbåtarna, som redan i början på 1970-talet ansågs värdefulla nog att börja vårda. De mindre båtarna brydde man sig emellertid inte om, utan lät dem ruttna vid kajer och på båtklubbar. Men efter att utländska intressenter och profitörer under 1990- talet närapå länsade båtmarknaden på de klassiska små Petterssonbåtarna, har även de idag fatt ökad status och tas omhand med allt varsammare händer.
   För att ytterligare bekräfta uppskattningen av vad C G skapat bildades i mitten av 1990-talet föreningen CGP-sällskapet, vars syfte och mål är att sprida kunskapen om C G:s båtar och gärning. Och att förmå dagens jäktade båtmänniska att uppskatta det som en bondson från Stockholms skärgård skapade för drygt ett halvsekel sedan.
Jordbrukaren Carl Wilhelm Pettersson, som oroade sig så för sonen C G:s idéer om motorbåtar och hellre ville se honom bruka gårdens jord, skulle nog sträcka lite extra på sig idag.

12 meters båt under byggnad

Om du så bara är lite intresserad av träbåtar köp den här boken som handlar om vår, genom tiderna, största båtkonstruktör. Alla bilder och berättelser i den här 224 sidor tjocka boken gör att man önskar att man var med då det begav sig!
 
Tillbaka