#964


Pentabladet 1938


Första gången jag såg den här båten var i ritningsform under november 2003. Jag hade kommit över en samling med Pentabladet från 1929-1939 och i det enda nummer som kom ut 1938 presenteras båten. Jag föll direkt för båtens linjer och storlek, och började forska i dess historia.
  Den är ritad 1937-38 av C.G Pettersson och har ritningsnummer 964. Den första utkastet är daterat i december -37 och den slutgiltiga ritningen i januari -38. Denna ritning är en beställning av Pentaverken och är ritad för deras nya EC 6:a som kom 1937. Ritningen såldes av Pentaverken och kan ha sålts i flera ex och båten kan vara byggd på olika ställen i Sverige.

Klicka för större bild


Jag vet inte om #964 någonsin blev byggd men ett retucherat foto är med i nederkant av tidningssidan, och i en reklam broschyr för EC 6:an. Dock stämmer inte rutramarnas utseende på fotot överens med ritningen, kanske är det en liknande båt, eller så byggdes den med andra rutramar, den karakteristiska upphöjningen på fördäcket är i alla fall densamma som på ritningen. 2:a världkriget kan också ha satt stop för att den byggdes eftersom det knappt producerades några civila motorbåtar alls under den tiden. 1947 är den med i Pentaverkens motorbåtskatalog så det är även möjligt att den blev byggd senare.


Det sista som jag fått fram i historieforskningen om #964 är ett efternamn och ort på ägaren av en båt som ska vara byggd 1939 efter den här ritningen. Båten har varit i samma familjs ägo sedan den byggdes och ska vara i mycket bra skick, väl underhållen och aldrig" renoverad". Endast motorn ska vara utbytt.
   Jag har sökt efter ägaren men inte lyckats hitta rätt ännu. Det vore kul att se orginalet eftersom det är mycket konstruktionsdetaljer som jag inte är fullt på det klara med hur det ska se ut.

#964 är 6x1,65 m och har v-botten med skarpa slag. Konstruktionen på den här båten är ribbkravell, det innebär att det ligger längsgående stringers infällda i spanten bakom borden. Det blir en stark konstruktion som gör att man kan använda tunnare bordläggning än i vanligt kravellbygge.

Ribbkravell

C G:s orginalritningar finns på Sjöhistoriska museet och där har jag fått kopior på dessa från mikrofilm som jag senare förstorat till orginalets 1:10 skala. Men på grund av att ritningarna först är slarvigt fotograferade på mikrofilm och därefter förstorad i 2 omgångar så finns det en massa fel på 1:10 ritningen. Så det går inte att lita på alla mått. Dessutom saknades utslagstabell och byggbeskrivning. Mycket arbete och är nerlagt på att upprätta en utslagstabell och ett utslag i full skala för att korrigera alla felen som finns på ritningskopiorna.

Vid det här laget var jag väldigt sugen på att bygga den här båten. Och när jag i mars 2004 fick reda på att ett större parti mahogny var till salu i Sundsvall så fick jag bråttom att sätta planen i verket att bygga den här vackra båten. Efter att ha tittat på virket och kommit överens om priset så var jag ägare till 1,75 m3 mahogny.

1,75m3 mahogny
  Därefter införskaffades ek till köl och spant, och sedan vidtog en omfattande planering som innebar en hel del sömnlösa nätter när jag inte kunde sluta fundera på det här projektet.

Ford flathead

Jag fick inte tag på någon EC 6:a som jag först planerade att använda. Efter lite annonsering fick jag till slut tag på en annan motor som jag tyckte skulle passa istället. Det blev en Ford sidventils V8 på 85hk från 1938 som var marinkonverterad. Den har tidigare suttit i en Forslund Ess-båt som skrotats. Efter ytterliggare annonseringar dök det upp en till marinkonverterad Ford sidventils V8 från 1939 på 95hk med tillhörande backslag. Den senare har jag beslutat mig för att använda till mitt projekt och -38:an ska säljas för att finansiera renoveringen av -39:an.

         Ford 95hk 1939
Klicka på bilden för att höra det
underbara motorljudet.


Den här båten kommer mestadels att byggas på traditionellt vis med formsågade spant, köl och stäv i ek. Bordläggning, skarndäck och rutramar i mahogny. Däcket blir troligtvis Oregon pine. Några avsteg från traditionellt bygge blir det. Bordläggning kommer att skruvas till spant och stringers och även nåtlimmas med epoxylim. Har också funderat på att använda epoxy och glasfibermatta utanpå skrovet för att få ett tåligare ytskikt, men det återstår att se hur det blir med det.


Båtens namn är redan bestämt. Jag har i flera år haft ett namn till en båt, men "rätt" båt har inte infunnit sig i min ägo. Men den här båten kan bara få ett namn, och det är Sani.
   Namnet har tillkommit som en hyllning till mina barn, det är de två första bokstäverna i deras förnamn, Sandra och Niclas. Jag har även ritat en vimpel till den här båten där man med lite god vilja kan utläsa alla bokstäverna i namnet. Vimpeln finns högst upp till vänster på sidan och genom att klicka på den kommer man tillbaka till startsidan.

För närvarande ligger projektet "på is". Men min avsikt är att ta upp bygget så snart det går.