Svensk båthistoria


C.G Pettersson (1876-1953)


Familjen Pettersson var jordbrukare och fadern arrenderade skärgårdshemmanet Tenögård utanför Waxholm. Carl Gustaf Pettersson föddes den 6 augusti 1876 och var Carl-Wilhelm och Emma Petterssons första barn i skaran av sex syskon. 1885 flyttade familjen till en större gård på Ramsö som familjen förvärvade, och som också skulle bli C.G:s fasta punkt i tillvaron under resten av livet.

Redan tidigt i livet täljdes barkbåtar som sjösattes under stort allvar.
Dessa övningar gav känsla och blick för linjer och former som senare skulle hjälpa honom att bli en framgångsrik båtkonstruktör.
   Båtar var ett vanligt inslag i C.G:s vardag där han bl.a. rodde ut med färsk mjölk till de närliggande öarna Tynningö, Rindö, Skogsö m fl, åt boende och sommargäster.
 

Efter grundskolan studerade C.G på tekniskt gymnasium i Stockholm och fick också så småningom lärlingsplats hos båtbyggaren och uppfinnaren Frans Julius Frodé på närbelägna Tynningö som innebar att C.G fick ytterligare kunskaper i att rita och konstruera.
De första båtarna C.G själv konstruerade och byggde var en segelkanot och en isjakt.

Familjen Pettersson 1913

År 1900 är han mantalsskriven i föräldrarnas hem som båtbyggmästare, en ståtlig titel på den tiden.
   I september detta år gifter sig C.G med Maria Kristina Bergqvist och får så småningom två barn, Oscar och Ester.
   Tillsammans med sin storebror Robert och sin lillebror John startar C.G ett mindre båtvarv på Ramsö år 1902, det var beläget nära norra udden som hade det passande namnet Båtudden. Samma år blir C.G invald i KSSS (kungliga svenska segelsällskapet).
   Brodern John flyttar ganska snart in till Stockholm och öppnar sportaffär.
C.G med hustrun Mia
och dottern Ester 1913

Efter ett par år på egen hand som båtkonstruktörer och båtbyggare får bröderna kontakt med Svenska Motor och Naf fabriken som konstruerat en motor med reversibel gång, och som med ett sinnrikt system för styrning av ventiler och tändning gjorde att motorn kunde köra baklänges vid backning.
   Motorn tillverkades och såldes sedermera under namnet Reversatormotorn och tillverkades av Motoraktiebolaget Reversator. Ett givande samarbete för båda parter inleddes.

1904 byggdes båten Vikingen efter C.G:s ritning, 8x1,27m furubordläggning på ekspant, reling däck och sargar i mahogny, och med en 2,5 hk encylindrig Reversatormotor kom båten upp i en fart av 7,4 knop.
   Med denna båt ställde de upp i motorbåtstävlingen i Kiel 1904 med C.G själv bakom ratten och vann både första pris i sin klass och även hederspriset Kielkannan.
  Åren 1904-1905 vann Vikingen totalt 5 förstapriser i motorbåtstävlingar.

Vikingen 1904
Vikingen 1904

Tirfing 1905

1905 vann också båten Tirfing första pris vid Svenska Automobilklubbens motorbåtstävlingar i Stockholm. Denna båt var byggd på ekspant med 5 mm furubordläggning som var överdragen med impregnerad duk, inredning och däck i mahogny.
  Båten var knappt 6 m lång och en 5 hk tvåcylindrig Reversatormotor och en vikt på 680 kg blev det en fart på nästan 10 knop.
Tirfing

Samma år såldes Båtudden till Motoraktiebolaget Reversator där C.G fick anställning som konstruktör. En ny varvsbyggnad uppfördes ca 300 m norr om deras gamla varvsbyggnad som nu istället blev virkesförråd.
  Efter bara ett år så lämnade C.G företaget för att istället ta anställning som varvschef på AB Gustaf Ericssons Automobilfarik (Gea) som nu även ville börja med båttillverkning.
   1907 lämnade han Gea för att öppna eget ritkontor och bli konsulterande motorbåtskonstruktör.
  1910 flyttades konstruktörsverksamheten över till Liljeholmen eftersom Ramsö låg avlägset och svåråtkomligt för kundbesök. 
   1910-1920 var goda år för C.G, och med i snitt över 40st färdiga konstruktioner per år mellan 1909-1917 så förstår man att han hade fullt upp. Som tur var så var C.G morgonpigg och drog sig inte för att boka möten tidigt på morgnarna med kunder som ville ha båtar byggda.
GEA annons

1915 vid 39 års ålder söktes C.G upp av 24 årige Ruben Östlund som efter studier på Tekniska skolan i Stockholm som nu ville öka sina kunskaper i båtkonstruktion.
   Mentorn och adepten arbetade ihop i 5 år, sedan kände sig Östlund så säker i sin yrkesroll att han lämnade C.G för att försörja sig på båtkonstruktion på egen hand.
   De förblev dock vänner.

Annons 1929

1922 bildade C.G AB Motorbåtsbyrån, och med den stora arbetsbelastningen som följde så klarade inte C.G av allt jobb ensam.
   Kontakt togs med Norrköpingsingenjören Einar Runius som några år tidigare presenterats i Svensk Motortidning med ett antal extrema racerbåtar som gillades av C.G.
   Erbjudandet om kompanjonskap i AB Motorbyrån mottogs med förtjusning av Runius som med sina idéer och oräddhet var ett bra komplement till C.G:s klassiska ruffbåtar och små motorer.
   Samarbetet ger frukt och gemensamt signerade ritningar på extrema racerbåtar, sjöslädar och moderna småbåtar börjar dyka upp.

1924 byggs stegbåten Mr F som konstruerats av C.G och Runius åt direktör Ernst Fuhr som med sitt blåmålade skrov hade stora framgångar på tävlingsbanorna.
   Detta var inkörsporten i de snabba stegbåtarnas värld.

22 februari 1925 signeras ritningen till den i särklass mest kända Pettersson båten, Wiking X, som konstruerats i syfte att prova ut den nya A2-motor åt Pentaverken som ännu inte kommit ut på marknaden.
   Den 20 juli samma år startar från kajen vid Grand Hotell i Stockholm den mest kända och troligtvis den mest väldokumenterade motorbåtsbåtresa som gjorts av svensk besättning.
Planen var att med ”Tian” ta sig runt Skandinavien och samtidigt testa den nya motorn.
   Med på resan var förutom C.G även regissören dir. Carl Barcklind, filmfotografen Carl Halling, författaren Ragnar Holmström samt apan Jocke.
   3 ½ månad senare den 3 november återkom Wiking X till Stockholm efter en strapatsrik resa.

Penta A2
Penta A2
”Några allvarligare missöden hade ju icke inträffat. Båten fanns kvar, motorn hade aldrig strejkat eller krånglat och besättningen var fulltalig. Vad mer kan man begära”.


Efter Wiking X resan, fortsätter C.G i oförminskad takt att konstruera båtar åt svenska folket. Allt ifrån små båtar åt "vanligt" folk till stora lustyachter åt förmögna bankdirektörer och industri magnater. Här kan nämnas:

"Stella Marina" åt bokförläggaren Erik Åkerlund år 1927. En 22x4 meters lustyacht som bara efter ett par år byggs om och blir 28x4,5 meter.

"Juppe", en klinkbyggd 10x3,20 meters högsjöbåt åt Pentaverkens grundare Fritz Egnell 1938.

"Läskaren " och "Svalkaren" beställdes 1946 av Stockholms Bryggeri. Detta var två transportfartyg som skulle ha den angenäma lasten "dricka" det vill säga öl, mineralvatten och läskedrycker. Det måste vara lasttåliga fartyg, då skärgårdsbefolkningen i sommarvärmen kunde konsumera åtskilliga mängder. Med alla flaskor fyllda blev det ett deplacement på 53 ton. Fartygen mätte 20 meter och med en bredd av 5,5 och drevs fram av en 90hk dieselmotor som gav en fart av 9 knop.


Ända fram till sitt sista levnads år var C.G aktiv. Tyvärr nedsattes synförmågan de sista åren och han hade besvärligt med de små ritningsdetaljerna.

Nekrolog ur Till Rors 1953

Efter C.G:s död i mars 1953 beskrev vännen och konkrenten Ruben Östlund hans liv och gärning i Till Rors.
Klicka för större bild


Källa:
Pettersonbåten av Stefan Iwanowski och Anders Værnéus
C.G. Pettersson - Båtkonstruktör och äventyrare av Gunnar Fritz-Crone
C.G Pettersson - Legendarisk båtkonstruktör av  Gunnar Fritz-Crone & Åsa Arnö-Fritz-Crone

 
Tillbaka