Svensk båthistoria


Einar Runius (1897-1967)


Einar Runius växte upp i Norrköping och gick i tidiga år till sjöss. Han blev elev på skolfartyget Abraham Ryberg och fick sedan fortsätta som jungman på träångaren Tyr av Gävle.
   1916 tog Einar ingenjörsexamen med lysande betyg på Chalmers och arbetade sedan ett par år som båtbyggare innan han fick jobb som ritare på Götaverken. Under sin anställning här fick han möjlighet att praktisera motorbåtskonstruktion i USA.

Annons 1929

År 1923 hemkommen från Amerika öppnade han tillsammans med C.G Pettersson den berömda Motorbåtsbyrån, där dom ritade båtar åt bland annat Pentaverken och Skandiaverken.
   Einar Runius var en väldigt duktig båtkonstruktör, men inte lika duktig på att övertyga folk om sin fantastiska förmåga. Han gjorde faktiskt flera revolutionerande konstruktioner, men de blev aldrig förstaside stoff.
   Det är orsaken till att Einar inte är lika känd som sin tidigare kompanjon C.G Pettersson. Men bland sina kollegor var han mycket uppskattad för sitt stora kunnande och sin hjälpsamhet med att lösa diverse problem.

Speciellt när det gällde propellerberäkningar var Einar Runius ett geni, och han designade mer än 12000 propellrar under sitt liv.

Runius skrovkonstruktioner, som var hans starkaste sida, hade många likheter med sin ”läromästare” C.G Pettersson. Konceptet var alltid det samma, inte för skarp V-form vid stäven och rundad botten i aktern.
   Det smala skrovet som kännetecknar C.G:s båtar, finns inte på Runius konstruktioner från 1950-talet. Orsaken till det är att motorerna var kraftfullare, lättare och bränslesnålare så nu kunde han konstruera bredare och mindre ranka båtar.

De flesta har nog sett någon av Einar Runius båtar utan att veta att det är han som är konstruktören. Han är nämligen mannen bakom de populära Vindö och Solö båtarna som Storebro Bruk lanserade på 50- och 60-talet.
   1951 introducerade Storebro två nya modeller, 21" Vindö och 24" Solö. Båda blev stora försäljnings succéer.

Vindö
Vindö

1100 Vindö byggdes mellan 1951 och 1962, och den ännu populärare Solö tillverkades i nästan 3000 exemplar mellan 1962 och 1977.
   Under de 26 åren som dessa båtar producerades så gjordes nästan inga ändringar i konstruktionen. Solö kunde beställas som ruff- eller cabinbåt men hade samma skrov, och endast små ändringar gjordes för att anpassa skrovet till motorerna.

Solö
Solö

Einar Runius konstruerade många båtar, men kommer alltid att vara ihågkommen som mannen bakom Solö båtarna.

Källa:
Svenska träbåtar av Patrik Lindén, Andreas Millde, Joachim Pettersson, Tobias Regell
Classic Wooden Boats - Anders Jelving
 
Tillbaka