Svensk båthistoria


Gideon Forslund (1889-1954)


I April 1889 föddes i Svartå, Värmland, Gideon Forslund, den svenska racerbåtens fader. Han är yngre halvbror till motorbåtsveteranen Henning Forslund. Det är dock Gideon som fått ge namn åt de snabba pass- och racerbåtar som kallas ”Forslundare”
   Efter genomförd folkskola flyttade han 1911 till Stockholm där han fick jobb på Nya Sjöexpress varv som då drevs av brodern Henning.

1914 reste han till England för att praktisera på Thornycrofts varv och motorfabrik.
Efter återkomsten till Stockholm 1915 startade han sitt första varv vid Rålambshovsparken i Stockholm där han konstruerade de första båtarna efter egna ritningar. På detta Forslunds varv byggdes flera racerbåtar, bland annat Katja och Gabb, vilka gjorde farter mellan 22 och 28 knop och som blev mycket uppmärksammade.
   Idéerna till dessa båtar fick Gideon Forslund från sitt besök i England. 1918 flyttade han varvet till en nyinköpt tomt vid gamla Essinge-brons fäste på Kungsholmen.
   Det var här han började experimentera med små snabba passbåtar, så kallade strykjärns-
racers. Dessa båtar hade långt fördäck, maskinen i förskeppet med fäll- eller skjutluckor och byggdes från fem till åtta meters längd. Med dessa konstruktioner tog varvet fart ordentligt.
   Många strykjärnsracers brann upp eller exploderade. Motor och bränsleanken var placerad i förskeppet och ventilationen var inte alltid den bästa. Ofta såg man dessa båtar ha motorluckan något öppen vid gång.
Han konstruerade även större racers än så, men de byggdes på storebror Hennings varv på Lidingö (Nya Sjöexpress).

Annons 1921
Annons från 1921

Forslund Ess 1931

1929 byggdes prototypen till den första Ess-båten, en racer byggd enligt amerikansk förebild med motorn placerad akter om förarplatsen. Den rönte stor uppmärksamhet på båtutställningen samma år.
   Denna båt kom nu att dominera på varvets stapelbädd och byggdes i ett 50-tal exemplar fram till kriget. Men förutom Ess-båten som var 6,5x2,0 m och kostade 4400 kronor byggdes också Ess-ungen som var en mindre båt på 5,5 meters längd men med större motor och stegskrov.
   Ess-kryssaren var en ruffbåt som även fanns i en större modell med akterruff, och kallades då Stora Ess-kryssaren.
Forslund Ess 1931

Gideon Forslund är förknippad med snabba båtar och stod tillsammans med Ruben Östlund och C.A Fagerman bakom många av den tidens mest lyckosamma racerbåtar. Han var även själv med och tävlade, ibland mot sin bror Henning som tävlade för Nya Sjöexpress.

"Gidde" förbereder sig för tävling

Gideon byggde Essbåtar fram till år 1939 då han flyttade till ett mindre varv i Uppveda utanför Norrtälje. 1946 överlät varvet vid Essingen, som legat i träda under krigsåren, till sonen Owe. Ess båtarna byggdes där ända fram till 1959.


Källa:
Svenska träbåtar av Patrik Lindén, Andreas Millde, Joachim Pettersson, Tobias Regell
Material tillhörande Anders Værnéus

 
Tillbaka