Svensk båthistoria


Henning Forslund (1876-1969)


Henning Forslund föddes i Svartå utanför Karlskoga den 7 maj 1876. I tidiga år blev han intresserad av mekaniska ting och särskilt i bensinmotorn som introducerats av Daimler och Benz 1886. Hans stora intresse för ny teknik ledde till att han flyttade till Stockholm.
   Tack vare sin öppenhet och vänlighet tog det inte lång tid innan han blev vän med flera kända personer inom den tekniska och industriella världen. En av dem var Gustaf Erikson (son till grundaren av L.M Erikson), som vid denna tid drev Gea (Gustaf Erikson Automobil). Av denne man köpte han en trehjulig Leon-Bollée som var en av de första bilarna i Stockholm.
  År 1900 blev Henning anklagad för fortkörning med denna bil. En poliskonstapel tyckte att det gick lite väl fort, så lagens långa arm sprang i fatt Henning och krävde att han skulle stanna!

Henning Forslund vid Stockholmsutställningen 1897

Sitt egentliga publika genombrott fick han 1897 då han vid Stockholmsutställningen presenterade Sveriges första väl fungerande motorbåt.

Nästa gång Henning Forslund blev uppmärksammad i tidningarna var år 1904, då han importerat en båt från Danmark som byggts av Danish Cycle & Automobile Co. Denna båt som fick namnet Togo var 9,0x1,7m, byggd i mahogny. Med en 4 cylindrig Scott-Fendia motor fick denna båt en fart av otroliga 14 knop! Han var nu ägare till Sveriges snabbaste båt. Vid sin första tävling med denna båt kom han dock bara på andra plats.

År 1905 fick han anställning på Sjöexpress Varv i Stockholm. Och när varvet två år senare försattes i konkurs, såg Henning sin chans och köpte varvet. Senare samma år öppnade han Nya Sjöexpress.
   Många tror att Henning Forslund var grundaren till detta legendariska båtvarv, men sanningen är att han köpte det när det blev tillfälle, och jobbade upp det till ett av de bästa och mest kända svenska båtvarven.

Sjöexpress Logga

I början av 1920 anställdes Carl Albert Fagerman som båtkonstruktör på varvet, nu kunde Nya Sjöexpress erbjuda sina kunder båtar som var konstruerade och byggda under samma tak.
   Forslund designade båtarna, Fagerman gjorde konstruktionsritningarna och sedan byggdes båtarna av de skickliga båtbyggarna på varvet. Detta lyckade arbetssätt pågick i 15år.

Annons 1926

1910 startade KMK organiserade motorbåtslopp. Dessa tävlingar hölls i Juli varje år och var för allmänheten och inga prispengar eller priser fanns att vinna.
   Men i början av 1920-talet började tävlingarna att bli mer proffisionella när konstruktörer och båttillverkare började marknadsföra sina produkter på tävlingsbanorna. Henning Forslund hade inte missat många tillfällen att tävla sedan tiden för Togo.
   För att matcha motståndet byggdes 1922 ”Sjöexpress XIV” som hade ritats av C.G Pettersson. Med denna 8 meter långa racerbåt som hade en toppfart av 25 knop vann han två av de mest prestige fyllda tävlingarna under 1923 års säsong.
   Till nästa års tävlingar tävlade Henning med två båtar (Sjöexpress XV och XVI) som båda konstruerats av C.A Fagerman och hade stegskrov som inspirerats av engelska Thornycrofts racerbåtar.
   1924 och 1925 blev de mest lyckade åren i hans racing karriär. Till 1926 års säsong hade C.A Fagerman konstruerat, Sjöexpress XVII, den sista i serien av Henning Forslunds ägda racerbåtar.

I slutet av 1920-talet ökade intresset för utombordar tävlingar och Henning Forslund förstod vad det handlade om och startade en agentur för ELTO (Evinrude Light Twin Outboard).
   1933 vid en ålder av 55 år deltog Henning i sitt sista officiella tävling med ”Essungen” som drevs av en A-Ford motor. Ironiskt nog slutade han på en andra plats, precis som i sitt första race med Togo 1904.

Källa:
Svenska träbåtar av Patrik Lindén, Andreas Millde, Joachim Pettersson, Tobias Regell
Classic Wooden Boats - Anders Jelving
Material tillhörande Anders Værnéus
 
Tillbaka