Svensk båthistoria


Owe Forslund

Owe kom till världen 1927 och är son till den berömde Gideon Forslund. Klanen Forslund, Owe, hans far Gideon och hans farbror Henning utgör en epok i svensk båthistoria.
   Den som ville åka fort skaffade sig en båt från Forslunds varv på Kungsholmen i Stockholm, alldeles vid bron till Stora Essingen.
   Owes far byggde båtar och tävlade med en del av dem. Owes mor tävlade också, och gjorde inget längre uppehåll i tävlandet när Owe föddes. Hon var för övrigt Sveriges första kvinnliga racerbåtsförare.
   Hans farbror Henning Forslund var med och ställde ut redan på Stockholmsutställningen 1897 och själv har Owe varit med på alla båtmässor i Stockholm utom den 1922, för då var han ännu inte född.
"Gidde" på tävlingbanan
Gideon Forslund

Owe är född in i denna båtvärld och jobbade som skolpojke både i verkstan och på varvet, och blev med glatt intresse nog så fullärd. Snart nog tog han del i konstruerandet av Forslundbåtar, och ingenjörs studierna blev ett självklart komplement.

Forslunds varv

Under kriget gjorde han ett mellanspel som hemlig flygplanskonstruktör på Saab i Linköping när man i alla fall inte fick åka motorbåt.
   Då var han nyexaminerad ingenjör och hade aldrig haft så bra betalt, 400-500 kronor i månaden.
   Här fick han många nyttiga lärdomar, t.ex. insyn i hur man sparar vikt, utan att eftersätta styrkan, genom fribärande skalkonstruktioner.

Efter kriget, när bensinen släpptes fri, nästan exploderade båtförsäljningen och det blev nya Forslundsbåtar. Far och son arbetade tillsammans och moderniserade tidigare konstruktioner. Ess-båtarna byggdes nu här igen mellan 1946 och 1960.
   1946 hade han sålt hela årsproduktionen en timme innan båtutställningen öppnade.

Den första båten med djup V-botten ritade och byggde Owe 1959. En framgångsrik konstruktion som blev passbåten Camilla, namngiven efter hans dotter. Byggd i marinplywood med ett djupt V-bottenskrov och längsgående steglister.
   Det var en planande sjövärdig och robust båt som klarade motorer upp till 200 hk. Så småningom gjorde Owe en större modell av Camilla men måtten begränsades av plywoodskivornas längd.
   Något hundratal Camillor byggdes och många flyter nog än. Owe vann Roslagsloppet 1965 i en sådan plywoodbåt som var utrustad med en Mercruiser V8.

Camilla
Camilla hade måtten 6 x 2,20 meter.


1960 var ett svart år för Owe Forslund och hans verksamhet. Den sovjetiska ambassaden skulle byggas i Marieberg och Stockholms stad meddelade att ryssarna behövde den mark på vilken varvet stod. Jag brände ner hela varvet, rubb och stubb, har Owe berättat.
   Där gick hans fars och hans eget livsverk upp i rök och den ersättningstomt som staden utlovat uteblev.
Chris-Craft
I stället flyttade Forslund sin verksamhet till ett gammalt brännvins bränneri i Äppelviken och sålde Chris-Craft. Att sälja amerikanska båtar hade dock sina sidor, när han började sälja Chris-Craft 1959 fick han inte annonsera i Varvsföreningens tidning.
   I Äppelviken fortsatte också produktionen och den sista båten byggdes 1973. Det var en Camilla av stora modellen.

Snabba båtar har Owe Forslund alltid ritat och byggt. Men någon stegbåt har det inte blivit, av en mycket enkel anledning: Det gick inte att få dem riktigt täta och under 30 knop spelar
steget ingen roll.
   Hur många av hans båtar som byggts vet inte Owe. Olika varv köpte ritningar och ingen vet hur många båtar det blev. Så många ritningar finns inte heller kvar, Owe ritade för det mesta i blyerts. Av Giddes ritningar från 20-talet finns det däremot en hel del kvar av, han ritade med tusch.

Nu för tiden arbetar Owe Forslund med CE-certifiering av båtar för International Marine Certification Institute. Båttillverkare kan få göra certifieringen och CE-märkningen själva och Owe Forslund åker omkring och lär dem hur de skall göra.
   Han har också varit verksam i Icomia, båtmässornas internationella organisation sedan den grundades och år 2000 belönades han med dess finaste utmärkelse, The Golden Rudder Award, för internationellt arbete i båtbranschen. Han sitter även i Sjösäkerhetsrådet.
   Som kanske alla har förstått är Owe Forslund en man som nog inte tänker pensionera sig på ett bra tag.

Källa:
Pionjärer vid ritbordet av Sonja Herlin
Veteranbåten Nr 4 2003 text Lars Porne
 
Tillbaka