Vem är jag?

Det är en fråga som jag knappt kan besvara själv. Men jag skall här göra ett försök att presentera mig och vem jag är.


Jag är 45år och mitt namn är Per-Åke men mina vänner kallar mig Påke.
Är född och uppväxt i Falun men flyttade därifrån till Sundsvall 2003 för att gå träbåtsbyggar utbildningen. Efter det har jag bott i Söderhamn mellan 2007-2010. Bor nu i Forsbacka mellan Gävle och Sandviken. Har tre barn. Niclas 15 år och Sandra 23 år som båda bor kvar i Falun. Och nytillskottet Theo som är 1 år och bor här med mig och min sambo.


Mina intressen är bilar, båtar och andra tekniska och mekaniska saker. Jag har ägt och renoverat veteranbilar sedan 15 års åldern men de senaste 20 åren har träbåtsintresset tagit överhanden.
   Sedan min gymnasieutbildning har jag haft turen att kunna arbeta med olika intressanta och roliga arbeten på heltid, och alla som har ett heltidsarbete vet att tiden inte riktigt räcker till för allt annat man vill göra.
   Efter en olycka 2002 där jag blev sjukskriven två månader fick jag tid att fundera på vad jag ville göra i framtiden. Kände att det var dags att satsa på mig själv och mina intressen.
Ford last -47
  Ford -47 Lastbil
En av mina tidigare bilar
  8 fots jolle


Hade i några år tänkt att det skulle vara kul att gå en träbåtsbyggarutbildning. Så jag gjorde slag i saken och begärde tjänstledigt från jobbet och sökte in på en träbåtsbyggarutbildning som Ålsta folkhögskola har i Sundsvall. Jag började där i augusti 2003.
   Och det här visade sig vara precis vad jag behövde, det var fantastiskt roligt och mycket stimulerande för kropp och själ. Under utbildningen har jag och en byggt 8 fots jolle och det var otroligt lärorikt. Där påbörjade jag också mitt nya projekt, en 6,0x1,65m "halvracer" i mahogny som den här hemsidan nu till stor del handlar om. För närvarande ligger det projektet "på is". Men min avsikt är att ta upp bygget så snart det går.

Nybyggd 8 fots jolle
Klicka på båten för att se bilderna
från ett jollebygge.
    

 



Under skoltiden har jag också reparerat en 8 fots mahognyjolle som ska hänga bakpå en Storö I. Jag har bytt två bord och 16 spant, skrapat och strukit rå linolja invändigt och fernissat tofterna.
   Utvändigt är följande gjort:
Reparation av stäven, nya relingslister och slitkölar i ek, slipat av och betsat bordläggningen med mahognybets, rå linolja 3 strykningar, koktlinolja 2 strykningar, 1 lager utspädd fernissa, 3 lager outspädd fernissa med mellanslipningar, bottenmålad.

Även i renoveringen på Storö I:an har jag hjälpt till, det översta borden i fören var dåliga på båda sidor och fick lov att bytas.
Nytt elsystem har jag också varit ansvarig för..



8 fots Mahognyjolle



Renoverings objekt


Bilden till vänster visar mitt senaste köp som väntar på renovering. Båten är 4,0x1,3m och byggd i ribbkravell med furu på ekspant.
   Två bord under slaget måste bytas, ny inredning skall snickras eftersom den gamla saknas, nytt däck måste läggas och rutramen repareras.
   Få se nu, hur många timmar finns det på ett dygn :-)

Här nedan är lite bilder på de träbåtar jag haft tidigare, en del av dem har genomgått mindre renovering och andra har klarat sig med enklare underhåll.

Campimgbåt i furu

Campingbåt i mahogny
Min första båt fick ny akterspegel i ek eftersom den gamla var sprucken och lagad med en golvspånskiva. Min andra båt fick lättare finish arbeten då den i övrigt var bra.

30-talare

Myosotis
Tredje båten, också här bara finisharbete. Såldes senare till en inrednings snickare i Norge. Fjärde båten krävde reparation av tre bord och ett spant när jag köpte den. Den hade ramlat av en bock som gjort ett hål i botten under vattenlinjen.


Det var lite om mig och vad jag håller på med för tillfället. Mitt syfte med den här hemsidan är att andra ska kunna följa mina projekt och ta del av min nyvunna kunskap, som jag gärna delar med mig av.
Jag hoppas samtidigt att jag skall kunna knyta kontakter med andra träbåtsbyggare och träbåtsintresserade så att vi kan dela med oss till varandra av den information och kunskap som vi har om nybygge, renovering och underhåll av träbåtar.

Förhoppningsvis skall jag också kunna föra mina träbåtsbyggarkunskaper vidare till någon som är intresserad, det vore synd om detta fina och roliga hantverk försvinner i dagens plastbåts tider.

 

Påke